Oční vady - vidět znamená správně jíst - Health&Beauty by Beauty Guru
Domů » Oční vady – vidět znamená správně jíst

Oční vady – vidět znamená správně jíst

autor: Redakce
Oční vady - vidět znamená správně jíst

Může za vady zraku stárnutí, časté sledování televize, nebo špatná strava? Nové studie ukazují, že je to právě životospráva, která nás nejvíce ohrožuje. S touto teorií přišel vědec Chung-Jung Chiu z Tufts University, který již osm let pracuje na výzkumech očních vad. Na co si máme dát pozor?

Řekni mi, co jíš…

Chiuovy výzkumy ukazují, že zhoršování zraku má jen velmi málo společného se stárnutím. Podle něj tkví hlavní problém v tom, co jsme konzumovali v mládí. Zejména v dnešní době obsahuje velké množství potravin tzv. rychlé cukry, které mají zhoubný vliv nejen na naše tělo, ale jsou mnohdy velmi devastující i pro náš zrak. Tuto skutečnost zjistil Chiu, když provedl studii na více než čtyřech tisících ženách a mužích ve věku mezi 50 až 80 lety.

Důležitá je prevence

Podle Chiua stačí udělat jen pár změn v našem životním stylu, jako je jíst nízkokalorickou stravu či dostatečně a pravidelně cvičit. Svými výzkumy vyvrací jeden z mnoha lékařských mýtů, a to ten, že oční onemocnění vzniká jako přirozený důsledek stárnutí. Podle jeho teorií lze zdravým jídlem ovlivnit i tak běžné oční choroby, jako je krátkozrakost, šedý zákal a s věkem spojená degenerace sítnice (VPMD).

Může mít sladké vliv na vady zraku?

V jedné ze svých prvních studií Chiu rekrutoval asi 400 žen ve věku mezi 53 a 73 lety v oblasti Bostonu. Po 14 letech studií zjistil, že lidé s nejvyšším příjmem sacharidů (více než 200 g/den) měli dvaapůlkrát větší pravděpodobnost vzniku očního zákalu než ti, kteří jedli sacharidů méně. Další studie naznačily, že strava bohatá na snadno metabolizovatelné sacharidy může být i možnou příčinou vzniku krátkozrakosti. Mezi potraviny, které způsobují prudký nárůst a pokles hladiny krevního cukru, patří např. bílé pečivo, rýže, brambory, těstoviny či cukr.

„Pokud konkrétní nemoci předejít lze, prevence je mnohem jednodušší a efektivnější než samotná léčba. To platí zvláště o civilizačních chorobách, jako je ateroskleróza, diabetes mellitus 2. typu a arteriální hypertenze, které poškozují oči sekundárně. Co se týče specificky očních onemocnění, je možné podle některých studií změnou životního stylu zpomalit progresi očního onemocnění, což je popisováno například u katarakty a věkem podmíněné makulární degenerace sítnice (VPMD).“ MUDr. Eliška Ryšavíková, Centrum oční a estetické medicíny OTTLENS.

NA CO SI DÁT POZOR?

  • Nezapomínejte nosit sluneční brýle – Studie prokázaly, že přílišné vystavení očí slunečnímu záření (a UV záření) má za následek vyšší výskyt katarakty.
  • Vždy se dostatečně hýbejte – Cvičení může snížit riziko všech očních problémů, dokonce i krátkozrakost.
  • Omezte kouření na minimum – U kuřáků dochází nejen k nebezpečnému onemocnění plic, ale také ke změnám cév v celém těle včetně cév zásobujících oko a také klesá výživa oční sítnice. U těžkých kuřáků je až 3x větší pravděpodobnost vzniku katarakty.

Nejčastější oční vady

Stárnutí oka (presbyopie) začíná již po čtyřicátém roce života. S přibývajícím věkem se člověk stává náchylnějšíM k řadě očních vad, které mohou v některých případech způsobit i slepotu. Patří mezi ně:

Šedý zákal neboli katarakta

Nemoc oka, kdy se čočka zakalí a pacient vidí, jako by se díval přes špinavé sklo nebo pomalu zamrzající okno. Nemoc se dnes léčí nahrazením zakalené lidské čočky tenkou umělou čočkou. Ve světě je dnes i přes pokročilou moderní léčbu stále jednou z hlavních příčin slepoty v rozvojových zemích. Podle WHO je šedý zákal celosvětově zodpovědný za 48 % případů slepoty v dospělosti (okolo 18 milionů lidí).

Věkem podmíněná makulární degenerace (VPMD)

Multifaktoriální onemocnění, které se projevuje změnami v místě nejostřejšího vidění sítnice. Dochází ke ztrátě jemného detailu či barevného vidění potřebného pro různé aktivity, jako je čtení a řízení. Pacient si prvních příznaků hned nemusí povšimnout. Je většinou problémem lidí nad 65 let a podle statistik jí trpí zhruba polovina lidí, jejichž věk přesáhl tuto hranici. Nemoc postupně vede ke ztrátě zraku, některé studie ale prokázaly, že zdravý životní styl, optimální výživa a doplňky stravy pomáhají zpomalit její postup a fungují i jako prevence tohoto onemocnění.

Diabetická retinopatie

Jde o nezánětlivé onemocnění oční sítnice. Vzniká jako důsledek celkového postižení cév u diabetu mellitu. Dochází k poškození krevních cév vyživujících sítnici a v těžkých případech ke krvácení do sítnice a sklivce se závažnou poruchou zraku až slepotou. Touto oční chorobou trpí asi 75 % diabetiků, u čtvrtiny z nich se vyvine nejzávažnější forma onemocnění. Dobře léčený diabetik, který řádně dodržuje pokyny lékařů, má výrazně nižší riziko výskytu komplikací.

Nechte se vyšetřit

Máte-li problémy se zrakem, nechte si udělat kompletní vyšetření zraku včetně diagnostiky skrytých očních vad.

Jak oční vady řešit?

1. Operace

V  současnosti je možné díky novým tech-nologiím a postupům oční vady nejen ko-rigovat, ale také trvale odstranit pomocí refrakční chirurgie. Každý laserový přístroj odlišuje nejen metoda a způsob řešení refrakčních vad, ale také možnosti jeho uplatnění. Léčbu očních vad nabízí v ČR řada klinik.

2. Strava

Konzumujte dostatek bílkovin
Britský oftalmolog Dr. Stanley Evands strávil 40 let studiemi o šedém zákalu a dalších očních onemocněních, která se objevovala u Afričanů. V mnoha případech zjistil, že jeho pacienti měli velký nedostatek proteinu. Evans běžně doporučuje minimální příjem 70–80 g za den.

Riziko změn sítnice můžeme snížit karotenoidy

Tyto přírodní antioxidanty se vyskytují v rostlinách jako fotosyntetická barviva, která dodávají ovoci a zelenině jejich sytě červenou, oranžovou nebo žlutou barvu. Jde především o lutein 
– antioxidant obsažený např. v mangu, borůvkách či hroznovém víně. A nezapomínejte ani na zeaxantin obsažený např. v brokolici.

Důležité jsou 
antioxidační vitaminy A, C a E

Nacházíme je v čerstvém ovoci a  zelenině – nejvíce v pomerančích, kiwi, grapefruitech, meruňkách, rajčatech, mrkvi, špenátu a fazolích. Obsahují je také ořechy, obilné klíčky a vajíčka.Zvyšte příjem mořských plodů, jako je krab, humr, krevety či losos, které jsou bohaté na astaxantin, další silný antioxidant. Sám Chiu ve svých studiích píše, že i 6 mg na den může zlepšit zrakovou ostrost.

3. Podpůrná léčba

Související články