Jezte tuk. Opravdu! - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Jezte tuk. Opravdu!

Jezte tuk. Opravdu!

autor: Redakce

Proč, když vám do této chvíle všude tvrdili opak? protože bez tuků bychom nebyli schopni dodat orgánům živiny. Bez tuků bychom měli mozek stejně velký jako žába. Bez tuků bychom nebyli naživu.

Hádejte, co se dává praseti, má-li se co nejvíce a co nejrychleji vykrmit? Nízkotučné mléko. Kdyby dostávalo mléko obsahující tuk, zasytilo by se. A zasycené by už dál nejedlo. Dá-li se mu ovšem mléko nízkotučné, bude donekonečna polykat předkládané zrní, protože bude mít nedostatek tuků. A teď si vybavte, co si dáváme k snídani…
Nechceme-li přibírat, máme prý pít nízkotučné mléko a jíst kukuřičné, pšeničné či ovesné cereálie. To je ovšem recept, jak okamžitě co nejvíce ztloustnout. Naše touha jíst nikdy nepoleví, protože nepřijímáme žádné jídlo, které by nás zasytilo. Zkrátka je nám vnucována strava, kterou vědci navrhli tak, abychom co nejvíce a co nejrychleji přibrali.

Odborníci na správnou výživu a dietetici stále opakují, že nemáme jíst tuky. Kdyby ale někdo stavěl těla, tuk by pro něj byl materiál snů. Představte si stavební bloky, které se dokážou změnit ve stěny. Mohou z minuty na minutu měnit pozici a sílu stěn, jak je zrovna potřeba. Bloky, které jsou na některých místech neproniknutelné a na jiných nechávají vstupovat a odcházet živiny. Takové, co se otvírají a zavírají a vpouštějí tak světlo a vzduch.

Jak to funguje

Živé buňky se skládají z právě takových stavebních kamenů. Říká se jim lipidy. Molekuly lipidů mají hlavu a „ocásek“. A tenhle ocásek je celý z tuků. Tukovité lipidy tvoří membránu všech našich buněk. Co patří a nepatří do nitra buňky, to se neustále mění. A proměňují se i lipidy, které v ní hrají roli dopravního policisty.
Například nervové buňky mají jakýsi ochranný obal tvořený myelinem. Ten izoluje nervové výběžky (axony), aby mohly efektivně posílat elektrické impulzy. Odolný plášť je výsledkem pevného spojení mastných kyselin obsažených v myelinových buňkách. Bez dostatečného množství tuku bychom trpěli demyelinizací, při níž nervy přicházejí o svoji izolaci a nedokážou účinně přenášet signály. Tuky rovněž umožňují transport živin v těle a dodávají je všude, kde je potřeba. Bez tuků nelze vstřebat ani vitaminy A, D, E a K či koenzym Q10.

Hladová zeď

Tuky jsou skutečně důležité. Víte, jak se zachová naše tělo, když vycítí, že hladovíme? Udělá všechno pro to, aby si zachovalo své tukové zásoby. Kdo nosí pár kilo navíc, měl by vědět, že se v něm odehrává právě tohle. Naše tělo si ukládá tuk, protože dostává signály, že hladovíme. K tomu dochází, když jíme přílišné množství uhlohydrátů. Změny dosáhneme snížením jejich příjmu a zvýšenou konzumací tuků a bílkovin. Proteiny v těle navozují pocit nadbytku a dobrých časů. Z přijatých tuků pak organismus pozná, že jsme sytí a dobře živení. Začneme-li se opět řádně stravovat, druhou stranou mince bude fakt, že přestaneme potřebovat tělesný tuk. Začneme tedy spalovat stávající tukové zásoby. Nedostatek bílkovin vyvolá opačnou reakci: řekne našemu tělu, které se obává hladovění, aby tuk ukládalo. Klíčem k dobrému zdraví jsou tedy proteiny a tuky. Bez nich nepřežijeme.

Sacharidů pomálu

Jinou kapitolou jsou sacharidy. Mají stejnou kalorickou hodnotu jako bílkoviny, ale daleko větší objem v potravě. Doporučená průměrná denní dávka je 180 gramů, což je ale daleko méně, než ve skutečnosti bezhlavě zkonzumujeme. Průmysl nám sebral spoustu dobrých tuků, které potřebujeme, a označil je za špatné. Náhradou za ně nám dal tuky umělé, které se ukázaly být nebezpečné. Cesta ke snížení objemu tělesného tuku nevede přes vyloučení tučných potravin, jejichž konzumaci máme vrozenou. Nejlepší na tom je, že potraviny bohaté na tuky a bílkoviny jsou také nejchutnější. Musíme se jen postarat, abychom jedli správné tuky ve správné míře. Optimálním zdrojem jsou vejce a maso, pokud možno hovězí z krav krmených zelenou pící. Má skvělou chuť a je pro nás mnohem vhodnější, protože obsahuje správné druhy tuků. V necelých 3 dkg masa je 7 g proteinů. Vejce jsou dokonalé jídlo. Jezme je denně. Představují „zlatý standard“, s nímž poměřujeme všechny ostatní bílkoviny. To znamená, že na jednom místě najdeme všechny aminokyseliny v poměru, který potřebujeme. Nejlepších výsledků dosáhneme konzumací vajec slepic chovaných ve výběhu. Vyhýbat bychom se měli průmyslově vyráběným a nasyceným tukům. Nasycené tuky jsou výsledkem hydrogenace. Přidáme-li do rostlinného oleje atomy vodíku, změní se v nasycený tuk s tuhou konzistencí. Tyto nasycené tuky nahrazují tuky živočišné. Naše tělo je nepovažuje za jídlo a kdo je bude jíst, nikdy nedosáhne pocitu sytosti. Mezi bohaté zdroje bílkovin patří také divoký losos a další sladkovodní ryby. Další dvě poživatiny s obsahem zdravých tuků jsou kiwi a avokádo. Kiwi, známé také jako aktinidie čínská, obsahuje spoustu vlákniny, vitaminu K a omega-3 mastných kyselin. Avokádo obsahuje téměř stejné množství aminokyselin jako vejce. Je bohaté na vitaminy a hořčík. Má jen velmi málo sacharidů, zato hojnost srdci prospěšných tuků.

Související články