Kouzelný vitamín K - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Kouzelný vitamín K

Kouzelný vitamín K

autor: Redakce

Tento vitamín byl po desetiletí považován za pouhé krevní srážedlo. Ani dnes se mu nevěnuje přílišná pozornost. Jenže neprávem opomíjený vitamin k dokáže předcházet vzniku nádorových onemocnění  a prý dokonce ničit určité typy rakovinných buněk.

Jeho protirakovinné účinky byly objeveny náhodou, když japonští vědci zkoumali roli tohoto vitaminu v prevenci řídnutí kostí u žen s cirhózou. Těm, kdo trpí cirhózou jater následkem virové infekce (např. hepatitidy C), ale hrozí i daleko větší riziko vzniku rakoviny. Polovina čtyřicetičlenné skupiny žen dostávala po dobu dvou let denně 45 mg tohoto vitaminu, druhá polovina nic. U 47 procent žen z celé skupiny se rozvinula rakovina jater. Vědce ale ohromil fakt, že u žen, které užívaly vitamin K, byl výskyt tohoto zhoubného onemocnění nižší než 10 procent. Jak známo, rakovinným buňkám se daří v kyselém prostředí, tedy tam, kde se hromadí zplodiny metabolismu. Vitamin K svým cévním regulačním účinkem pomáhá udržovat pH organismu ve prospěch zásaditých hodnot a tím riziko rakoviny výrazně snižovat.

Prevence ovšem není zdaleka to jediné, co tento polozapomenutý vitamin umí. Studie publikovaná v časopise Journal of Cancer Research and Clinical Oncology zjistila, že zmíněný vitamin dokáže vymýtit leukémii a rakovinné buňky při zhoubném onemocnění slinivky či vaječníků. Ačkoli mnozí lékaři význam a zásadní roli, kterou vitamin K v našem těle hraje, přehlížejí, jde o jeden z nejneobyčejnějších vitaminů vůbec. Existuje v několika formách: Jako vitamin K1 (fylochinon), jenž je syntetizován rostlinami, a vitamin K2 (menachinon), který je produkován bakteriemi. A syntetický vitamin K3, menadion. Ten je ale u nás v doplňcích stravy zakázán.

Nezbytnou denní dávku vitamínu K získáváme vedle stravy i z toho, co vyprodukuje naše vlastní tělo. A zařadit do jídelníčku stravu bohatou na vitamin K není nic složitého. Nejčastěji je obsažen v tmavé listové zelenině, menší množství lze získat i ze sójového oleje či z vnitřností. Vitamin K je relativně stabilní vůči ohřevu, při kulinární úpravě tudíž nedochází k výraznějším ztrátám.

Doporučuje se brát 45 až 90 μg tohoto vitaminu denně, ale ve volném prodeji vitamin K1 samostatně nenajdete, jen ve speciálních fytofarmakách. Budete proto nuceni pořídit si jej buď v zahraničním e-shopu, nebo v nějaké multivitaminové podobě.

Související články