Sůl nad zlato - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Sůl nad zlato

Sůl nad zlato

autor: Redakce

Většina z nás nemusí omezovat slaná jídla, i když si to myslíme. Jen je nutné vybírat si tu správnou sůl.

 

Jak jíst správnou sůl?

1. Číst etikety na obalech potravin a zajímat se, kolik obsahují soli.
A číst je pořádně, protože někteří výrobci používají pro sůl jiné názvy. Slova jako „sodný“ jsou poznávacím znamením látek ze slané rodiny. Lžička soli je rovna přibližně 2325 mg sodíku. Ale většina potravin z obchodů obsahuje vyšší množství. Například pytlík instantní cibulačky v sobě skrývá víc než 3000 mg sodíku. Také většina sladkých potravin obsahuje přemíru průmyslové upravované soli.
2. Nahradit ve slánce na jídelním stole klasickou sůl tou mořskou.

Sůl potřebujeme pro fungování srdce, jater a ledvin. Bez dostatečného přísunu soli není možné ani správně trávit. Rozmýšlení, zda si osolíme kuřecí plátek, tedy není na místě. Důležitější je, jaký druh soli použijeme: rafinovanou (která tvoří tři čtvrtiny příjmu soli v jídle) nebo pravou mořskou.

Sůl je nezbytná, protože umožňuje udržovat minerály rozpustné v krvi regulovat krevní tlak udržovat rovnováhu tekutin v těle

Klasická stolní sůl

Je průmyslově zpracovávána při teplotách přes 1000 stupňů Celsia, poté je do ní obvykle přidána protispékavá látka a je bělena do typického odstínu. Tento proces mění chemickou strukturu soli a ochuzuje ji o živiny. Na stůl pak přichází něco, co je tvořeno především sodíkem a aditivy.

Přírodní mořská sůl

Je tmavší barvy, protože schne v bílých a hnědých vrstvách (hnědá vrstva je výživnější). Existuje v mnoha variantách, jako např. středomořská, himálajská nebo pacifická, a každá má mírně odlišnou příchuť. Většinou není jodizovaná, což může být vzhledem k nedostatku jódu ve střední Evropě zápor, ale ne v případě, že se nebráníme konzumaci mořských ryb. (Jód obsahuje i Vincentka, živé jogurty nebo brusinky.)

Důležité:
Zvýšit příjem draslíku Proč? Draslík hlídá hladiny sodíku a kontroluje krevní tlak. (Magazín Journal of Hypertension před několika lety zveřejnil studii¹, která zkoumala 150 osob během diety bohaté na sůl a chudé na draslík. Polovina brala draslíkové tabletky, polovina placebo. Po dvanácti týdnech měla skupina osob s přísunem draslíku výrazně nižší krevní tlak.) Jak? Zvýšit příjem draslíku v potravě je docela snadné: Nejlepším zdrojem je ovoce a zelenina oranžové barvy (např. meruňky, pomeranče, nektarinky, meloun cantaloupe, broskve). Dále špenát, černé fazole, artyčoky, banány či kiwi.

1. Mořská sůl Khoisan, 95 g (mlýnek), 114 Kč, www.bio.cz;
2. Mořská sůl Country Life, 1 kg, 28 Kč, www.prozdravi.cz;
3. Mořská sůl jodidovaná s mořskými řasami Bio Nebio, 300 g, 24 Kč, www.eshop.bionebio.cz

Související články