Pravěk na talíři - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Pravěk na talíři

Pravěk na talíři

autor: Redakce

Zraky všech se poslední dobou stále více obrací k jídelníčku našich předků ze starší doby kamenné. Důvodem jsou především jeho skvělé účinky v boji proti nemocem a stárnutí organismu. Jen se mu dnes říká „row food“ nebo „paleodieta“.

 

Jak funguje?
Moderní potraviny jsou často v podstatě jen prázdné kalorie. Přílišným chemickým nebo tepelným zpracováním totiž přicházejí o vitamíny a minerály. Organismus následně trpí deficitem, který se dlouhodobě může projevit nemocí, ale také větším hladem, a tím i přibýváním na váze. Řešením je konzumace jídla nejen bez chemikálií, ale především s co nejvyšším obsahem živin, to znamená toho, které je jen minimálně zpracováno.
Paleodieta proto zakazuje grilování a pečení. Pokud vařit, pak dlouho a při nižších teplotách. Jídelníček podle našich prapředků neobsahuje mléčné výrobky, rafinované cukry, ale ani škroby v podobě brambor, rýže a obilovin, a to nejen proto, že nejsou nijak extra výživné a jejich zpracování stojí tělo hodně energie, ale i z důvodu, že v historii lidstva se objevily až později, v mladší době kamenné, do níž se datuje vznik zemědělství a domestikace zvířat. Zelenou mají naopak bílkoviny, jednoduché cukry v ovoci, a především antioxidanty.
Při paleodietě se doporučuje jíst tehdy, když máme hlad, což postupem času ale není díky vysoké výživové hodnotě potravin příliš často.

Proč paleodieta?
Podle některých vědců stojí za spoustou našich zdravotních problémů a předčasným stárnutím z velké části moderní strava – chuťové náhražky, konzervanty a průmyslově zpracované potraviny.
Geny, které ovlivňují potřeby našeho jídelníčku, jsou totiž podle výzkumů téměř totožné s těmi, jimiž disponovali paleolitičtí lovci a sběrači. Nemáme žádné trávicí funkce navíc, naše tělo neumí „nové jídlo“ hodnotněji zpracovávat a je jím i zbytečně zatěžováno.
Zastánci paleodiety považují za nejpřirozenější stravu tu, která co možná nejpřesněji kopíruje jídelníček našich předků ze starší doby kamenné. Tehdejší lidé sice často sváděli s přírodou boj o přežití, na druhou stranu se jich ale netýkaly chronické a autoimunní choroby, rakovina ani obezita. Paleodieta dostane tělo do formy a také má například skvělé účinky na kvalitu pleti.

Co jíst

Housenky? Kořínky? Čerstvý hmyz? Ideálně ano! 100 gramů sušených mravenců obsahuje tolik bílkovin jako stejné množství hovězího masa, a zároveň jen šest gramů tuku. Vysoce výživná, a přitom nízkokalorická jsou i ptačí vajíčka jako zdroj nenasycených mastných kyselin a karotenoidů. Povolena jsou i slepičí vejce, ne však víc než šest kousků za týden.

Vynikající jsou také mlži, korýši a mastnější ryby jako zdroj omega-3 mastných kyselin, šneci, žabí stehýnka, jež tělu dodávají aminokyseliny – látky důležité pro výrobu růstového hormonu. Doporučuje se maso z divoké zvěře, křepelčí, zaječí, ale také sobí či pštrosí. Z „domestikovaných“ pak nejlépe libové hovězí nebo kuřecí. Maso a ryby lze konzumovat buď syrové, nebo vařené déle a při nižší teplotě, stejně tak zeleninu. Nejvýživnější jsou artyčoky, zelí, mrkev, cibule, česnek, důležitý zdroj vitamínů a minerálů představují i čerstvé bylinky. To vše samozřejmě nejlépe v biokvalitě. Ovoce je ideální v kombinaci s ořechy, mandlemi, kaštany, sladit lze trochou medu. Žízeň pračlověk hasil vodou, bylinkovým čajem, občas si ale můžeme dopřát i sklenku vína.

Související články