Proteiny - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Proteiny

Proteiny

autor: Redakce

Každá buňka v lidském těle obsahuje bílkoviny. Dohromady tvoří až 17 % naší celkové tělesné hmotnosti. Jsou tvořeny z dvaceti různých aminokyselin, z nichž dvanáct si tělo dokáže vytvořit samo, zbylých osm neumí. Proto je potřeba zahrnout je do jídelníčku.

Umožňují trávení potravy a zajišťují metabolické procesy v tkáních. Zajišťují pohyb a ukládání látek v těle.

Pomáhají růstu a regeneraci všeho – od svalů a kostí až po vlasy a nehty.

Zlepšují imunitu – chrání před toxickými vlivy a bojují proti infekcím. Řídí a regulují systémy v těle.

Co jsou proteiny?

Název pochází z řeckého slova „protos“, což znamená první základní složka. Bílkoviny, odborně zvané proteiny, jsou přírodní látky složené z aminokyselin. Jsou podstatou všech živých organismů. O bílkovinách mluvíme tehdy, skládá-li se jejich řetězec z více než sta aminokyselinových zbytků a když má velkou hmotnost. Jsou to například enzymy, stavební bílkoviny, protilátky, hormony, ale i různé toxiny (jedy) anebo některá antibiotika.

Snižují riziko zlomeniny

Nedávné studie prokázaly, že dospělí jedinci, kteří přijímají méně než 15 % kalorií z bílkovin, mají téměř třikrát vyšší riziko vzniku zlomeniny než ti s vyšším příjmem bílkovin. V rámci výzkumu se analyzoval příjem rostlinných a živočišných bílkovin a jejich poměr ve vztahu s výší vápníku. Na základě toho bylo zjištěno, že rostlinné bílkoviny nejsou tak užitečné jako ty živočišné, které obsahují více podpůrných živin. http://naturalsociety.com/animal-protein-shown-to-reduce-bone-fracture-risk/

Kvalita proteinů

Jídla, která obsahují vyvážené množství obou druhů aminokyselin, se nazývají kompletní proteiny. Obecně jde o živočišné proteiny obsažené v mase, rybách, mléce, sýrech a vejcích. Rostlinné proteiny jako obilí, luštěniny, kukuřice, ořechy, semena a zelenina jsou neúplné proteiny. Výjimku tvoří sója. Rostlinné proteiny je potřeba kombinovat, aby se do jídelníčku dostaly všechny potřebné aminokyseliny.

Správné dávkování

Doporučená denní dávka proteinů:

Pro průměrného člověka je 0,8 g na kg tělesné hmotnosti.
Děti do šesti měsíců potřebují kvůli rychlému růstu okolo 1,6 až 2,2 g na kg tělesné hmotnosti.
Těhotné ženy by měly konzumovat denně 10 až 15 g na kg tělesné hmotnosti.
Sportovci by měli konzumovat 1,5 až 2 g na kg tělesné hmotnosti.
Studie prokázaly, že méně než 0,8 g na kg není dostačující příjem pro nabírání svalů. Navíc v takovém případě je potřeba zapojit do stravy i sacharidy, a to především ty, které patří do skupiny vláknin.
Doporučuje The National Strength and Conditioning Association

Projevy nedostatku

Snížení obranyschopnosti organismu
Svalová slabost, podvýživa
Duševní a tělesná opožděnost u dětí
Chudokrevnost
Změny na kůži, otoky
Řídnutí vlasů

Přebytek proteinů představuje pro organismus stejný problém jako jejich nedostatek. Tělo je zbytečně zatěžováno dusíkatými metabolity, které se musí přes ledviny a játra vyloučit.

Náhradní zdroje bílkovin

Patří mezi ně: proteinové prášky, proteinové tyčinky, gainery či MRP (Meal replacement powders). Proteinové doplňky obvykle obsahují více než 20 až 30 g bílkovin v jedné porci a jsou obohacené o vitaminy a minerály. Dnes jich existuje velké množství. Jen ve sportovní výživě je zhruba 5 základních typů kombinovaných proteinů, ale může jich být i dvacet. A každý je namíchaný jinak. Také záleží na typu výroby. Izolát se používá jinak než koncentrát, i v jinou denní dobu.

Druhy aminokyselin

Esenciální
Organismus si je nedokáže vytvořit a musí být do něj dodávány s potravou

Neesenciální
Tělo si je dokáže vytvořit

Podmíněně esenciální
Jsou esenciální pouze za určitých okolností nebo v určitém období. Obvykle jsou nepostradatelné v dětském věku a dospívání, naopak v dospělosti se stávají neesenciálními.

Proteinové tyčinky

Proteinové tyčinky patří v poslední době mezi oblíbené doplňky stravy. Na první pohled se může zdát, že jsou zdravé. Opak je ale pravdou. Výzkum prováděný v Jižní Africe přinesl poznatky, že tyčinky obsahují řadu látek, jako jsou sójový proteinový izolát, hydrogenované rostlinné oleje, invertní cukr, maltodextrin, hydrolyzovaný kolagen, tapiokový škrob, které jsou v určitém poměru nevhodné. „Ještě jsem neviděla tyčinku, která by se dala považovat za zdravou. Většinou nemají dostatek vlákniny, obsahují vysoké množství saturovaných tuků, jsou plné umělých sladidel, přídatných látek a často obsahují HFGS,“ říká Kateřina Boesenberg BHSc., kvalifikovaná klinická naturopatka a nutriční poradkyně.

Náš tip:
Proteinový zeštíhlující nápoj, 200 ml, cena 85 Kč bez DPH, na desetidenní kúru je potřeba 15 nápojů, www.ericson-laboratoire.cz

Související články