Jídlem proti bolesti: jak na bolavá prsa - Beauty Guru - zdraví, kosmetika, estetika, antiage
Domů » Jídlem proti bolesti: jak na bolavá prsa

Jídlem proti bolesti: jak na bolavá prsa

autor: Redakce

Jídlem proti bolesti

Jak na bolavá prsa

Bolest prsou (mastalgie) může mít mnoho příčin, které nesouvisejí s rakovinou či jiným vážným onemocněním. Bolesti se mohou objevit i kvůli Špatně zvolené podprsence či od páteře. Nejčastěji se však bolest projevuje periodicky v souvislosti s hormony, jako součást předmenstruačního syndromu. My vám poradíme, jak s bolestí bojovat i jak jí předcházet.

Věděli jste?

Nejbolestivější bývají prsa týden před menstruací, poté tlak ustupuje. Bolest vystřeluje od podpaží do ramen či paží a trpí jí většina mladých žen. Tento druh pravidelných bolestí ustoupí časem, obvykle s menopauzou. Starší ženy (30–50 let) nejčastěji trpí necyklickou bolestí, která se dostaví kdykoli a může se objevit jen v jednom prsu. Je ostrá a pálivá.

Příčiny

• menstruační cyklus
• mastodynie nesouvisející s cyklem
• těhotenství
• kojení
• hormonální antikoncepce
• zánět prsu
• rakovina prsu
• špatně zvolená podprsenka

01
POTRAVINY PROTI BOLESTEM

STŘEDOMOŘSKÁ KUCHYNĚ
Nedávná studie na skupině 26 000 lidí potvrdila, že středomořská kuchyně patří mezi nejzdravější jídelníčky vůbec.

OLIVOVÝ OLEJ
Zejména extra virgin neboli panenský olivový olej je bohatý na vitamin E a mononenasycené mastné kyseliny, které neoxidují, a tak v těle ani nenastává proces rozkladu, který by poškozoval buňky. A proto z většiny výzkumů vyplývá, že právě strava bohatá na olivový olej má pozitivní vliv na snižování rizik rakoviny prsu. Přestože lze olivový olej tepelně upravovat, mnohem lepší je v syrové podobě. Olivový olej také obsahuje sloučeniny, které dokážou zlepšovat záněty prsou.

CELOZRNNÉ POTRAVINY
Obsahují vlákninu, která pomáhá snižovat jak váhu, tak hladinu hormonu estrogenu v krvi.

ZELENINA
Obecně obsahuje celou řadu živin, které mají blahodárné účinky na naše zdraví. Proto je dobré kombinovat různé druhy zeleniny a jíst je, pokud možno, co nejvíce, a to především v syrové podobě.

VITAMIN B6 (pyridoxin)
Nedostatek pyridoxinu snižuje tvorbu serotoninu a to vede zase k typickým příznakům PMS (depresivní nálady, neudržitelná chuť na jídlo). Kromě toho je prokazatelné, že při nedostatku pyridoxinu jsou i bolesti v prsou silnější. Větší množství vitaminu je v zrní, bramborách a luštěninách.

SKOŘICE
Snižuje hladinu cholesterolu, zmírňuje menstruační obtíže, stimuluje činnost mozku a funguje také jako prevence cukrovky. Půl lžičky denně po dobu 30 dní zapůsobí velmi příznivě na hladinu cukru v krvi.

VEJCE
Jsou především v mládí velmi zdravá. Studie z roku 2003 dokázala, že pokud dospívající jedli vejce, výrazně se u nich snížilo riziko onemocnění rakovinou prsu v pozdějším věku, a to pravděpodobně díky vysokému množství aminokyselin, vitaminů a minerálů.

OVOCE
Obsahuje velké množství sacharidů, což mu ale přidává kalorie. Proto by ženy měly konzumovat max. 3 porce denně. Většina ovoce obsahuje kyselinu salicylovou a ovoce sytějších barev navíc i blahodárné karotenoidy. Dobré jsou tedy červené hrozny, borůvky, jahody, maliny, ostružiny, meruňky, broskve, rozinky, a to mnohem více než banány, hrušky či jablka. Meruňky, jahody a citrusové plody jsou zase bohaté na antioxidanty. Pokud si tedy na snídaňové cereálie přidáte čerstvé borůvky a bílý jogurt, získáte nejen zdravou snídani, ale také jídlo, ze kterého tělo absorbuje maximální množství živin.

Bolest prsou nemusí vždy znamenat rakovinu či další vážná onemocnění.

02
CO DĚLAT, KDYŽ VÁS BOLÍ PRSA?

UVAŘTE SI BYLINNÝ ČAJ ČI ODVAR
Z 15 g podbělu lékařského, 10 g mochny husí, 35 g prvosenky jarní, 15 g divizny velkokvěté a 25 g yzopu lékařského. Přelijte 2 čajové lžičky směsi 200 ml vroucí vody, sceďte po 15 minutách. Pijte ráno a večer.

PRSY OMÝVEJTE TEPLÝM OCTEM a VODOU

MAST Z MAJORÁNKY ZAHRADNÍ
4–6 g majoránkové šťávy vytlačené z čerst-vé rostliny rozetřete s 30 g čerstvého másla. Používejte při zatvrdlinách v prsu. Můžete použít i čerstvě rozmačkané listy majoránky, které přiložte na zatvrdlé žlázy.

JETELOVÁ MAST
Nádobu naplněnou květy jetele lučního zalijte vodou tak, aby byly květy ponořené. Vařte 1 hodinu. Potom obsah sceďte a květy vylisujte. Znovu nádobu naplňte čerstvými květy, zalijte vylisovanou tekutinou a opět vařte 1 hodinu, vylisujte a přefiltrujte. Získanou tekutinu vařte tak dlouho, až vznikne hustá, dehtu podobná hmota. Pozor, aby se nepřipálila! Jetelovou mast přikládejte na prsní zatvrdliny, praskliny a prsní jizvy. 

ZAJDĚTE SI K LÉKAŘI
Na vyšetření prsou, ten určí diagnózu.

VYZKOUŠEJTE PŘIROZENÝ PROGESTERON
Celkem využívejte šedesátigramové balení krému během deseti dní před očekávanou menstruací.

ZKUSTE GLA v dávce 240–360 mg denně
Jde o dávku, která se nachází v 1 000 až 1 500 mg brutnákového oleje nebo 3 000 mg pupalkového oleje. Lze použít i olej konopný nebo ze semen černého rybízu.

HOMEOPATIE
Pokud si mezi následujícími hlavními léky premenstruačního syndromu nenajdete „svůj“ lék, navštivte lékaře homeopata.

03
LÉČBA

Léky
u žen s kostochondritidou může být předepsán aspirin nebo protizánětlivé léky. vzhledem k tomu, že léky na úlevu od bolesti mohou mít nežádoucí vedlejší účinky, je lepší pouvažovat nad různými dalšími životními změnami, které mohou mnoha ženám pomoci snížit nebo odstranit bolesti.

Změny životního stylu
Nošení kvalitní podpůrné podprsenky snižuje přebytečný pohyb prsou, který může přispět k bolesti. Také plné uvolnění těla může snížit stresové hormony, které mohou mít vliv na prsa. Mnoho žen také zjistilo, že při zklidnění mysli je užitečná meditace a vizualizace.

Dieta
Snížení bolesti prsou lze napomoci dietním programem.

Eliminace kofeinu
(nachází se v kávě, čaji, kolových nápojích a čokoládě)

04
STUDIE

Výzkumníci ze státní univerzity v Ohiu uveřejnili v roce 1979 studii, podle které by vyloučení kofeinu a příbuzných látek v kávě, čaji a čokoládě mohlo zmírnit bolesti prsou. Zjistili, že kofein ve vysokých dávkách (více než dva šálky kávy nebo čtyřikrát 3,5 dl Coca Coly denně) působí řadu hormonálních změn. Mezi nimi zvýšení estronu a také hladiny bílkoviny, která váže a inaktivuje estrogeny.

DALŠÍ MOŽNOSTI, JAK SE VYHNOUT BOLESTI:

Snížit množství tuku snížením příjmu pečiva, masa s vysokým obsahem tuku a mléčných výrobků
Zvýšit příjem ovoce, zeleniny a cereálií
Snížit příjem soli
Zvýšit příjem vitaminových doplňků (vitamin E, vitamin B6 – pyridoxin a olej z pupalky dvouleté)

ZDROJ: Foods that fight pain / Neal Barnard

Související články